وبسایت شخصی مهندس امین باقری

مکانی برای به اشتراک گذاری تجربیات روزانه یک مهندس عمران، شامل مسائل اجرایی، عکس های اجرایی، متره و برآورد، طراحی ، آموزش ها و فرم های مورد نیاز دفتر فنی
ابزار تلگرام

تیک ابزارابزار تلگرام برای وبلاگ

ghalebe

مکانی برای به اشتراک گذاری تجربیات روزانه یک مهندس عمران، شامل مسائل اجرایی، عکس های اجرایی، متره و برآورد، طراحی ، آموزش ها و فرم های مورد نیاز دفتر فنی

وبسایت شخصی مهندس امین باقری

امین باقری
کارشناس ارشد عمران سازه
مترور، طراح سازه ، برنامه نویس

https://t.me/Eng_AminBagheri
EMail : Eng.AminBagheri@gmail.com
Tel : 0935-563-4675
Telegram : @aminbagheri67

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب

توی این پست قصد دارم شرح کاملی از فهرست بها و مقادیر منضم به پیمان و و اینکه چه ضریبی به کار انجام شده تعلق میگیرد رو توضیح بدم.

فرض کنید به پیمانکار کاری ابلاغ شده که توی برآورد پروژه و قراردادش نیست. حالا به این کار چه ضریبی به کار تعلق میگیره ؟ 

در ادامه قدم به قدم با این موارد آشنا میشیم : 

 

 

  • فهرست بها و مقادیر منضم به پیمان چیست ؟

فهرست منضم به پیمان در حقیقت همون برآورد پروژه که به پیمانکار ابلاغ میشه. به بیان دیگر فهرست بهای منضم به پیمان، فهرستی است که برآورد پیمان براساس اون صورت گرفته و پیمانکار بر اساس نقشه و مقادیر قیمت پیشنهادی خودش رو منظور میکنه.

 

  • آیتم ستاره دار چیست ؟ ردیف پایه و ردیف غیر پایه در برآورد چیست ؟

قبل از انجام مناقصه وقتی مشاور داره برآورد اولیه پروژه رو تهیه میکنه، یه سری آیتم ها ممکنه توی فهرست بها نباشه ! مشاور با آنالیز کار و برآورد قیمت (پس از تصویب کارفرما) اون آیتم رو وارد برآورد پروژه میکنه . به این آیتم به اصطلاح آیتم ستاره دار میگن. به این ترتیب آیتم ستاره دار وارد برآورد میشه و پیمانکار قیمت پیشنهادی خودش رو به آیتم مورد نظر منظور میکنه.  آیتم هایی که از فهرست بهای پایه برداشت میشوند را به نام ردیفهای پایه و آیتم های ستاره دار  را به نام ردیف های غیر پایه می شناسیم. 

 

آیتم ستاره دار

 

نکته : بر طبق بند 2-6 صفحه 1 فهرست بهای ابنیه (سال 1398) جمع مبلغ برآورد ردیف های ستاره دار نسبت به جمع مبلغ برآورد (آیتم ردیف پایه و ردیف غیر پایه) بدون اعمال هزینه تجهیز و برچیدن کارگاه در رشته ابنیه نمیتواند از 30 درصد این مقدار بیشتر شود .

 

  • چه ضرایبی به آیتم ستاره دار تعلق میگیرد ؟

 آیتم ستاره دار که در برآورد اولیه آورده میشن مانند مابقی ردیفها هستند و کلیه ضرایب مربوط (ضرایب مربوط به آیتم های پایه) و همچنین تعدیل بهشون تعلق میگیره. در حقیقت آیتم ستاره دار با ورود به برآورد جزو آیتم های عادی محسوب میشه.

 

  • آیتم قیمت جدید چیست ؟

بعد از انجام مناقصه و برنده شدن پیمانکار، ممکن است کارهایی جدا از فهرست بها و مقادیر منضم به پیمان به پیمانکار ابلاغ شود. به طور کلی هر آیتمی که خارج از فهرست بها و مقادیر منضم به پیمان (برآورد اولیه پروژه) باشد به عنوان آیتم قیمت جدید محسوب می شود. 

قیمت آیتم قیمت جدید به صورت آنالیز توسط پیمانکار تهیه شده و پس از تایید دستگاه مشاور و کارفرما می توان پس از اعمال تعدیل معکوس در صورت وضعیت لحاظ شود.

جمع جبری مبالغ آیتم قیمت جدید نباید بیشتر از 10 درصد مبلغ اولیه پیمان شود.

  • چه ضرایبی به آیتم قیمت جدید تعلق میگیرد ؟

به آیتم قیمت جدید فقط ضریب بالاسری تعلق میگیرد. البته در بعضی موارد درصورتی که کار قیمت جدید در فهرست بها موجود باشد (درصورتی که ضرایب پیمان جوابگو باشد و آیتم برای پیمانکار با ضرر مالی همراه نباشد)  می توان با هماهنگی دستگاه مشاور و کارفرما همان قیمت فهرست بها را با اعمال ضرایب پیمان به عنوان قیمت جدید در نظر گرفت.

 

  • تفاوت آیتم ستاره دار و آیتم قیمت جدید چیست ؟

در حقیقت آیتم ستاره دار و قیمت جدید از یک ماهیت می باشد با این تفاوت که آیتم ستاره دار توسط مشاور  قبل از انجام مناقصه (برای تهیه برآورد کار) و آیتم قیمت جدید توسط پیمانکار بعد از انجام مناقصه و در حین کار گفته می شود.

 

  • تکلیف آیتم هایی که در فهرست بها قیمت ندارند چیست ؟

این آیتم ها حکم آیتم قیمت جدید (بعد از انجام مناقصه) و ستاره دار (قبل از انجام مناقصه) را دارند یعنی باید آنالیز شده و قیمت به روز آن محاسبه شود.

تکلیف آیتم بدون قیمت در فهرست بها چیست ؟

 

نظرات  (۳)

ممنونم 

۰۸ اسفند ۹۹ ، ۱۹:۵۸ حمیدرضا فراهانی

سپاسگذارم

۳۰ دی ۰۲ ، ۰۸:۵۲ حسن شیخی عزیزی

با درود

آیا به لحاظ قانون مشاور مجاز میباشد آیتم ستاره داری در مناقصه تعریف کند در حالی که ریز شرح عملیات های مربوطه، جهت اجرای آن آیتم ستاره دار، در آیتم های فهرست بها موجود میباشد؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی